softsystems

Softsystems 20!


Softsystems 20: IT-ettevõtte edulugu, kus kliendid tulevad ja jäävad ning töötajad ei lahku



20. aastat tagasi nullist üles ehitatud ettevõte, kus kliendid ja töötajad jäävad aastakümneteks ning agressiivset müügitööd pole vaja teha – selline on Softsystemsi lugu. IT-ettevõtte asutaja ja juht Kalvi Tering usub, et pikaajalise edu pandiks pole mitte agressiivne kasv, vaid usaldus, järjepidevus ja inimlik lähenemine.




Tema jaoks on ettevõtlus eelkõige võimalus tegutseda oma väärtuste järgi. „Ma ei ole kunagi tahtnud olla mutrike suures masinavärgis. Pigem tahan olla polt väiksemas, ent mõjusas süsteemis,“ ütleb ta.



Softsystems sai alguse 2005. aastal, kui Kalvi oli töötanud viis aastat Premia Tallinna Külmhoones. Kui suured projektid said tehtud, tekkis tal tunne, et on aeg järgmiseks sammuks. „Oli valik, kas minna mujale tööle või luua ise midagi,“ meenutab ta. Ta otsustas jääda tuttava valdkonna juurde, kuid liikuda edasi iseseisva teenusepakkujana. Sisuliselt jätkas ta Premias sama töö tegemist, kuid oma ettevõtte alt. Pärast juhatusega kokkuleppe sõlmimist sai Premiast Softsystemsi esimene klient. 

„30. juunil olin veel Premia töötaja, 1. juulist pakkusin neile juba teenust.“ See praktiline ja usaldusel põhinev algus pani tugeva aluse pikaajalisele koostööle, mis kestab tänaseni.

Algusaastatel seadis Kalvi poolkogemata eesmärgiks kasvatada ettevõtet ühe kliendi ja ühe töötaja võrra aastas – ning sellest rütmist on siiani kinni peetud. Kahe inimesega alustanud tiimist on tänaseks kasvanud 22-liikmeline meeskond, kes pakub Eesti keskmise suurusega ettevõtetele IT-teenuseid: majandustarkvara peakasutaja teenust, kasutajatuge, projektijuhtimist, ärianalüüsi teenust ning kogu IT infrastruktuuri haldust.




Lojaalne meeskond, lojaalsed kliendid


Softsystemsi juures paistab silma midagi haruldast: kahekümne aasta jooksul on ettevõttest lahkunud vaid üks inimene – ja temagi naases 12 aasta pärast.



Töökultuur baseerub usaldusel, sõbralikkusel ja tugeval meeskonnavaimul. Suvepäevad peetakse aegajalt Kalvi maakodus Võrumaal, talvepäevadel käiakse koos suusatamas, üheskoos tähistatakse sünnipäevi ja jõule. „Meid ühendab kokkuhoidev õhkkond. Igaühel on soov anda ettevõtte käekäiku oma panus.“



Softsystemsi majandustarkvara spetsialistide erilisus peitub ka nende taustas: enamik ei ole tulnud IT-kõrgkoolidest, vaid ärimaailmast – müügi-, logistikajuhtide või finantsinimestena. „See tähendab, et nad mõistavad kliente mitte ainult tehniliselt, vaid ka sisuliselt,“ selgitab Kalvi. Tänu sellele saab ettevõte  pakkuda paremat ja sisukamat teenust.



Softsystems pole seni teinud klassikalist müügitööd – selleks pole olnud vajadust. Nende kliendid tulevad vajadusest ja jäävad, sest on pakutud teenusega rahul.  Pool aastat pärast Premiat tuli järgmine klient. „Müüsin neile mõtte maha ja nad on siiani meiega.“


Ettevõtte klientide seas on palju tuntud nimesid: Premia, Salvest, Rahva Raamat, Puumarket, Ehituse ABC, Verston ja Lincona. Enamik neist annavad Softsystemsile üle kogu oma IT-valdkonna haldamise. „Paljudel klientidel ei ole oma IT-inimesi – meie olemegi nende IT-osakond.“




Turul ainulaadne teenus


Softsystemsi inimesi ei nähta klientide juures kui väliseid teenusepakkujaid – neid võetakse kui oma meeskonna liikmeid. Nad osalevad klientide suve- ja talvepäevadel, jagavad olulisi hetki ning tähistavad koos saavutusi. „Meie riiulis seisab Rahva Raamatu aasta töötaja auhind – see ütleb nii mõndagi,“ räägib Kalvi.



Selline koostöö eeldab enamat kui kiire reageerimine. See nõuab süvenemist, ärilist mõistmist ja usaldust, mis kasvab ajas. Lisaks toetab Softsystemsi spetsialistide tugevust ka see, et igaüks neist töötab mitme kliendiga – see tähendab laiemaid kogemusi ja võrdlusmomente, mis aitavad klientidele veelgi nutikamaid ja praktilisemaid lahendusi pakkuda.


Ettevõtte teenus jaguneb kaheks suunaks: üks tiim tegeleb Microsoft Dynamics NAV/Business Central majandustarkvaraga, pakkudes peakasutaja teenust, kasutajatuge ja projektijuhtimist; teine keskendub IT infrastruktuurile alates arvutitöökohtadest ja serveritest kuni võrgu- ja turvalahendusteni. „Sellist peakasutaja teenust ei paku Eestis peale meie keegi. Ja kui need kaks suunda kokku panna, siis on meie teenuste komplekt unikaalne,“ ütleb Kalvi.



Softsystemsi teenus on mõeldud ettevõtetele, kus IT-tuge on pidevalt vaja, kuid eraldi osakonna ülalpidamine pole mõistlik. Väikestel firmadel, kus töötab vaid mõni inimene ja arvutipark on tagasihoidlik, pole kuupõhine partnerlus sageli tasuv. Samas ei kuulu nende klientide hulka ka Eesti suurimad ettevõtted, kellel on oma IT-meeskonnad olemas. Fookus on just keskmise suurusega ettevõtetel, kes vajavad usaldusväärset ja kättesaadavat partnerit.




Turvalisus, partnerlus ja pilk tulevikku



Softsystems ei keskendu üksnes probleemide lahendamisele, vaid töötab teadlikult ka ennetavalt: nõustab, arendab ja hoiab süsteemid ajakohased. Viimastel aastatel on ka kliendid muutunud teadlikumaks – üha enam mõistetakse, et tugev IT-partner ei ole kulu, vaid investeering ärikindlusse.



Kui varasematel aastatel tuli IT-partneril Kalvi sõnul olla valmis pigem voolukatkestusteks või serveririketeks, siis nüüd on fookus üha enam nihkunud küberturvalisuse tagamisele. Rünnakud pole enam teoreetiline oht, vaid reaalsus.


Tulevikku vaadates panustab Softsystems stabiilsesse kasvu, tugeva meeskonnakultuuri hoidmisse ja partnerlussuhetesse, mis arenevad koos klientide vajadustega. „Eelmisel sügisel tegime kahepäevased strateegiapäevad. Paberile sai muuhulgas mõte: me ei sisene iseseisvalt uutele turgudele, vaid liigume vajadusel klientidega kaasa,“ selgitab Kalvi. Juba täna tegutsetakse tänu Premiale Lätis ja Leedus ning samuti on olemas side Soomega.



Kalvi tajub väga selgelt, et ettevõtte kahekümnenda tegutsemisaasta täitumine pole lihtsalt ümmargune number, vaid sügavalt isiklik verstapost. „Tunnen, et see juubel on eelkõige mulle väga oluline. See on nagu üks mu laps. Olen selle ettevõtte loonud, kasvatanud ja näen nüüd, kuidas temast on justkui täiskasvanu sirgunud,“ ütleb ta lõpetuseks.